Copyright © 2014 by Nvvve-Anuuda All Rights reserved
De Traditievlag van de NVVVE
Tot hier de uitleg van de verschillende symbolen op onze vlag.
Het mag gezegd worden dat zonder het initiatief van Eric Van Heuverswyn en de bemiddeling van 1st Sergeant Nico Van Zele, wij nog aan het wachten waren op onze vlag.
Hierbij zou ik tevens, in naam van al onze leden, de Kwartiercommandant Luitenant Kolonel Laperre, de 2de Commandant/Hoofd van de Logistieke Dienst Majoor Deprez, de RSM Adjudant Majoor Legein, het personeel van de Atelier lichte confectie onder leiding van Adjudant Dekeersmaecker en last but not least Nico willen bedanken voor dit prachtig kunstwerk.
19 juli 2001 wordt de traditievlag van de Nationale Vereniging van de Vliegveld verdedigingseenheden officieel overhandigd door majoor Deprez in naam van de korpscommandant van het 98 Bataljon Logistiek van Ieper aan onze Erevoorzitter Luitenant-generaal Vlieger, Mike Mandl, Vleugeladjudant van de Koning en Stafchef van de Luchtmacht, hier vertegenwoordigd door Adjudant chef Eric Van Heuverswyn, Nationaal voorzitter.
19 juli,dag op dag,werd dit tijdstip speciaal gekozen als blijvende herinnering aan onze wapenbroeders die het leven lieten bij de crash tegen de Masisi Berg.
In 1966 wordt de benaming herleid tot Installatie en Beveiligingseenheden.
In de loop der tijd verandert de naam regelmatig van IBE naar VB (Verdediging en Beveiliging), naar AV (Actieve Verdediging) naar, onlangs IS of Integrated Security.
19 juli 1960, één en veertig jaren terug, was een zwarte dag voor de Belgische Luchtmacht.
Op 17 juli vertrokken 40 man vanuit de 10 Jager bommenwerperswing (tegenwoordige 10de Tactische Wing) naar de Kongolese Republiek. Twee dagen later, tijdens een vlucht van het vliegveld van Usumbura naar Goma, alwaar ze Belgische para’s moesten aflossen, stort het vliegtuig neer…36 jonge mensen laten het leven in de Kongolese wildernis te Sake Masisi.
Op 29 november 1964 stijgt een DC6 op vanaf het vliegveld van Stanleyville. Amper van de grond wordt het toestel onder vuur genomen vanuit de brousse. Het toestel stort brandend neer. Niettegenstaande hevige brandwonden pogen collega’s hun kameraden te redden. Gevangen in het brandend vliegtuig, stierven de volledige bemanning en twee UDA’s, een verschrikkelijke dood.
Eind december 1964 ontving het 1ste Escadrille, drie eervolle vermeldingen op het dagorder van het Armée National Congolaise: Lodja, Kindu en Stanleyville.
Bij de verdwijning van Adjudant Vlieger Allaeys zijn 6 UDA’s bereid te springen boven de brousse om de bemanning van de neergestorte H-21 Vertol te beschermen. In 2005 werd de H-21 en de resten van de bemanning in het Noorden van Congo terug gevonden. Wellicht door problemen met de rebellen in het gebied werd nog geen repatriëring georganiseerd..
Na de ontbinding van deze eenheden worden de Politie en Wacht van het Luchtwezen opgericht, die op 1 juli 1949 werden omgevormd tot Verdediging en Politie Troepen. Op 15 oktober 1959 worden deze troepen ontbonden en vervangen door de Vliegveld Verdedigingseenheden, beter gekend dan UDA. Ons derde kenteken op de vlag.
De 2nd BAAPS werd ingedeeld bij de 2nd Tactical Air Force of the British Liberation Army..
Als nationaal voorzitter van onze vereniging zou ik graag enige toelichting willen geven tot deze traditievlag.Voor het ontwerp van de vlag liet Eric Van Heuverswyn zich inspireren door de historie van onze eenheden. Beginnende met de 1st BAAPS of Belgian Auxiliary Air Poloice Service die werden opgericht op 18 mei 1945 en ingedeeld bij de 117th Military Police Compagny van de 9th United States Air Force in Duitsland.